Moottorikelkan historia

Moottorikelkan historia

Suomalaisvalmisteiset moottorikelkat

Suomalaisia talvisessa maastossa kulkijoita on kiinnostanut myös helpompi ja nopeampi kulkemistapa kuin sukset. Ontiedossa, että jo 1926 luvulla eräs “keksijä” olisi suunnitellut omaan käyttöönsä moottorilla toimivan “reen”, Pohjana olisi ollut   potkukelkka johon oli asennettu pieni moottori, josta hihnavedolla voimansiirto tynnyriin johon oli asennettu piikkejä sutimisen estämiseksi. Vempele lienee jäänyt ainutkertaiseksi. 

Kanadasta alkoi myös tulla tietoa siellä kehitellyistä lumikulkuneuvoista, jotka sitten innostivat suomalaisia keksijöitä. Insinööritoimisto Kolho suunnitteli ensimmäisen suomalaisen moottorikelkan. Sen pohjana oli myös Kanadasta tulleet vaikutteet. Insinööri Lehtonen joka omisti Metaxo konepajan alkoi valmistaa Kolhon suunnittelemaa moottorikelkkaan ja antoi sille nimeksi Lumikko. Lumikkoa tehtiin 100 kpl; n sarja vuosina 1967-69, jotka myytiin vuoden 1969 aikana. Lumikossa oli 50 sm leveä lyhyt telamatto, Valmet 20 moottori. Lumikko markkinoitiin  Hankkijan kautta.

Samoihin aikoin myös Teijon tehtaat Teijolla, jonka omisti Antti Aarnio-Wihuri, oli kiinnostunut moottorikelkan valmistuksesta. Insinööritoimisto Kolho oli jo kehittänyt Lumikko moottorikelkan  jota Metaxon oli valmistanut pienen sarjan. Teijon Tehdas osti Lumikon valmistus oikeudet ja alkoi valmistaa sitä Winha nimellä. Vuosina 1971-72 valmistui kaksi mallia Winha 30 ja Winha 50. Winha mallit saivat vaikutteita myös Kanadasta, Niissä oli m.m Kohler- moottori joka oli valmistettu Kanadassa  Näitä malleja toimitettiin myös Kanadaan kumpaakin mallia 200 kpl. Katso lisää kohteessa Winha.

Vuonna 1967 Velsa Oy Kurikasta kehitti myös lumiajoneuvoa.Heillä oli myös mallina Lumikko joka myös oli peräisin insinööritoimisto Kolholta. Velsalla Insinööri Juvonen ja teknikko Kuusento  kehittivät mallia edelleen jolle annettiin nimeksi Lynx. Nimi Lynx oivallettiin Ilveksen latinan kielisestä nimestä Lynx. Lynx symboloi hyvää lumessa kulkijaa kuten Lynx on. Nimi soveltui myös hyvin vientiin. Katso lisää kohtesta Lynx.

Insinööri Pentti Karhi teki oman versionsa lumiajoneuvosta.Hän kehitti 2-telaisen ajoneuvon, jossa telat olivat peräkkäin. Ohjaus tapahtui etumaista telaa kääntämällä. Hän antoi ajopelilleen nimen Myski. Valmistusmäärä oli pieni ja ostajat eivät löytäneet sille sopivaa käyttöalaa.

Oululaiset veljekset Pohjola suunnittelivat ja tekivät lumiajoneuvon jossa oli vain telamatto, ei suksia. Ajoneuvon ohjaus tapahtui sivuttain taipuvan telamaton avulla. Ideana oli tehdä ajoneuvo,joka sopisi sekä talvi- että kesäkäyttöön. Ajoneuvon nimi oli Fin-Cat.   Myös tämä ajoneuvo ei saanut ostajien hyväksyntää.

Valmet Oy:n moottorikelkkavalmistus alkoi pienestä 2-telaisesta ajoneuvosta jolle annettin nimi Terhi 10.  Se oli suunniteltu lähinnä  pilkkijöiden  käyttöön. Se  oli  kevyt  ja  ketterä juuri jäällä ajoon. Paksussa lumessa sen kulku vaikeutui, Sitä valmistettiin kaikkiaan 100 kpl.

Tässä yhteydessä on sopiva tuoda esille Trapper-moottorikelkka, jota valmistettin Kurikassa, Tuotanto alkoi 1982  ja valmistivat 2 mallia 500 ja 600 sarjat telan leveyden mukaan. Pääasiallisesti  tehtaan tuotanto myytiin Ruotsiin Movac Ab:lle, joka oli   Ski-Doo moottorikelkkojen edustaja.
Tekijä: Esa Vuorinen
 

www.moottorikelkka.fi     -     Moottorikelkan  historia


Moottorikelkan historiasivuston ylläpitäjät      Pekka Saari  ja  Esa Vuorinen