Moottorikelkan historia

Winha

Winhan valmistus alkoi Teijon Tehtaalla. jonka omisti Wihuri yhtiö. Tehdas toimi pienissä tiloissa ja valmistusmäärät olivat pieniä. Tästä johtuen Antti Aarnio-Wihuri, jonka mieltymys moottorikelkkailuun oli voimakas kiinnostui uuden tehtaan rakentamisesta Rovaniemelle, jossa talven pituus on huomattavasti pidempi kuin Teijolla. Uutta tehdasta rakennettiin 1971-73. Ensimmaisen sarjan alku valmistui juuri ennen vuoden vaihdetta 1974. Kesko Oy teki markkinointisopimuksen Winhan myynnistä K-Maatalous- ja koneosaston myymälöiden kautta jo syksyllä 1973. Koska uuden tehtaan tuotanto ei valmistunut ajoissa tulevan talven markkinoille, ostettiin jo Kanadaan toimitetut Winha 30 ja Winha 50 mallit takaisin Suomeen. Kumpaakin mallia oli 200 kpl eriit. Ne myytiin asiakkaille jo ennen uusien mallien valmistumista.
Kun uudet mallit valmistuivat tammi-helmikuussa ne myytiin suuremmaksi osaksi kaikki asiakkaille. Kokonaistoimitukset Keskolle olivat 459 kpl. Ensimmäinen vuosi oli määriltään yllätyksellinen. Mielestäni tärkein menestymisen syy oli koulutus. Jo syksyllä 1973 järjestettiin moottorikelkalla ajokoulutusta ja markkinointia kaikille aluekeskojen pienkonemyyjille. Kursseja pidettiin Saariselalla, jossa siihen aikaan oli marras-joulukuun vaihteessa lunta jo 60-70 cm. Ajoharjoittelu paksussa pehmeässä lumessa ja suulliset markkinointipuheet antoivat hyvän varmuuden ja uskottavuuden tuoda asiakkaille tuotteen edut esille.
Seuravaan kauteen I974-75 tehdas pääsi valmistuksessa aikaisempaan aikatauluun. Voitiin suorittaa ennakkomyynti kauppiaille. Tämän kauden myynti kohosi jo 623 kappaleeseen. Mallisto kehittyi myönteisesti. Tuli jatkoperämallit ja uutta muotoilua. Markkinoinnin puolella koulutusta annettiin myös kauppiaiden myyjille. Järjestettiin "Safareita", jossa oli myyntimallit mukana. Myyjillä (kauppiailla) oli mahdollisuus ostaa safarille oma "esittelykelkka". Tämä koulutus toi mukanaan kasvavat myyntiluvut. Tätä samaa tapaa kaytettiin sitten myös tulevina vuosina. Myyntiluvut vuosina 1975-76 oli 686 kpl ja 1976 vuonna 77 623kpl. Tehtaan tuotanto, huolimatta Ruotsin ja Norjan ostomääristä oli kuitenkin sen verran pieni, että tehdas meni konkurssin 1978. Konkurssihallinto valmisti kuitenkin puolivalmiit kelkat, joten myynniksi saatiin 720 kpl.
Vuosi 1978-79 oli ylimenoaika, jolloin valmistusta ei tapahtunut. Polar-Metal-Plast kausi oli ohi.
tekijä: Esa Vuorinen

Leveä ja kapeatelaisia Winha-moottorikelkkoja

www.moottorikelkka.fi     -     Moottorikelkan  historia


Moottorikelkan historiasivuston ylläpitäjät      Pekka Saari  ja  Esa Vuorinen